تبلیغات
مشکات اندیشه - آیا امام زمان(عج) با اسب و شمشیر ظهور خواهد كرد یا با پیشرفته ترین سلاح؟

مشکات اندیشه
 
می گویند پس از انفجار اولین بمت اتمی در هیروشیما و ناكازاكی، انیشتین پیش بینی كرد كه جنگ جهانی سوم، جنگ اتمی خواهد بود و فاجعه انسانی و غیر انسانی آن به قدری دهشتناك و هراس انگیز است كه نم یتوان آن را تصور نمود. 

فقط می دانیم كه انسانها از لحاظ امكانات زندگی به عصر حجر بر می گردند. با این پیش فرض و ذهنیت، جنگ با شمشیر توجیه پذیر می گردد، لیكن نظام آفرینش و سیر زندگی انسان بر اصل تكامل تداوم دارد. تكامل و پیشرفت همه جانبه، قانونی فراگیر و جهان گستر است.

 علم و اندیشه بشر پیوسته در مسیر تكامل قرار گرفته و آثار آن نو به نو می گردد و در ساخت ابزارهای مختلف رفاهی و دفاعی، صنعی و علوم آزمایشگاهی و ابزاری كه كاربرد آن در زمین یا كیهان است، تجلی پیدا می كند.


سیر علوم به سوی كمال، همانند آب رودخانه است كه هر چه به جلو می رود، شیب آن بیشتر و سرعت آب افزونتر می گردد، ولی انسان از آغاز آفرینش تا عصر ظهور با همه تلاش و به كارگیری هوش و نبوغ؛ علم و اندیشه خویش فقط قادر می گردد هفت و چهاردهم درصد علوم و واقعیات هستی را كشف كند؛ یعنی دو قسمت از 27 (1) قسمت آن را و بقیه آن در عصر ظهور و شناخته خواهد شد.

پس با فرا رسیدن زمان تجلی خورشید حقیقت و سپری شدن آن تیزتر میشود و با توزیع عادلانه امكانات و برقراری عدالت اجتماعی علاوه بر پیشرفتهای پیشین، نود و شش و شش دهم درصد مجهولات باقی مانده بشر نیز معلوم می گردد.


به بیان دیگر: حركت ماشینزه مدرن نه تنها متوقف نمی گردد، بلكه با سرعت تكامل مییابد، تكاملی كه توأم با پیشگیری از جنبه منفی زندگی ماشینی و خطرات ناشی از آن خواهد بود و به تعبیر دیگر ماشینزه هم تكامل می یابد و هم تصفیه می شود.(2)

پس چگونه می توان واپس گرایی و ارتجاع علمی و ابزاری را باور نمود و معتقد شدكه انسان عصر ظهور آن چنان گذشته گرا می گردد كه همانند آبا و اجداد خویش با شمشیر میجنگد و دفاع می كند؟

سلاح امام زمان(عج) مادی است؟

آیا سلاح حضرت از قبیل احساس یك نوع ترس و وحشت فوق العاده در قلوب دشمنان است كه مانع هر گونه تصمیم گیری كفار در این زمینه می شود، یا یك نوع تأثیر مرموزی روانی و از كار انداختن دستگاههای فكری آنها از راه دور است كه قدرت استفاده از سلاحهای مخرب را مختل می سازد؟


یا با اعجاز و كمك فرشتگان موانع را از سر راه برمی دارد و زمین را از لوث وجود مفسدان و مستكبران پاك می سازد؟ یا این سلاح همانند یك اشعه مجهول و مرموز است كه كاربردش ماورای همه سلاحهای كنونی است و می تواند همه را خنثی كند؟(3)

هر یك از سلاحهای ذكر شده ابزاری است كه در زمان حضرت برای برداشتن موانع و شكستن استحكامات اهریمنی دشمن ممكن است به كار گرفته شود، لیكن اصل بر این است كه زندگی مردم از مسیر طبیعی و عادی خارج نگردد و از اعجاز و سلاحهای غیر عادی در مواقع ضرورت و جهت دلگرمی و آرامش روحی مؤمنان استفاده گردد.

پس لازم است دو نكته را بیان كنیم:

1 – استفاده از سلاح غیر مادی:

 امداد غیبی و حمایت الهی در پیروزی امام زمان (عج) نقش زیادی دارد.

امام صدق(ع) در توضیح آیه أتی امر اللَّه فلا تستعجلوه. (4) می فرماید: منظور از حادثه ای كه حتماً تحقق پیدا میكند و برای تحقق آن عجله نكنید، امر ما اهل بیت(ع) و ظهور امام زمان(عج) و تشكیل حكومت جهانی و رجعت امامان(ع) است.

 وقتی حضرت ظهور كرد، خداوند او را به سه چیز تأیید خواهد نمود:

 1 – فرشتگان، 2 – ایجاد رعب در دل دشمنان، 3 – به وسیله مؤمنان.

در برخی روایات عدد فرشتگان به تناسب موقعیتهای مورد نیاز مختلف سه هزار، پنج هزار و چهل و شش هزار نفر ذكر شده است. (5)

این دسته روایات می رساند كه فرشتگان همانند جن تحت فرمان حضرت هستند و در موقعیتهای مختلف از وجود آنها بهره می برد.

2 – استفاده از سلاح مادی:

اگر چه امدادهای غیبی در پیروزی امام(عج) نقش به سزایی دارد، اما پیروزی به آسانی دست نمی دهد، بلكه با رنج طاقت فرسا همراه است، چه این كه مؤمنان و بلكه انسانها عموماً پیوسته مورد آزمایش قرار می گیرند. فرورفتن در شداید و سختیها یكی از ابزار آزمایش است.

امام صادق(ع) میفرماید: پیروزی به دست نمی آید مگر در غرقاب خون و عرق.(6) برای دوست شما مهدی آن وسیله سركش ذخیره شده است.

راوی حدیث میگوید: پرسیدم منظور از وسیله سركشی چیست؟ امام(ع) فرمود: ابری است كه در آن غرش رعد و شدت صاعقه یا برق است. او بر این وسیله سوار میشود. آگاه باشید او به زودی بر ابرها سوار می گردد و به آسمانهای هفتگانه صعود میكند و همه جای زمین یا زمینهای هفت گانه را در هم می نوردد.(7)

مسلماً منظور از ابر، ابر معمولی نیست، زیرا ابرهای معموی وسیله ای نیستند كه بتوان با آنها سفر فضایی كرد، چون در جو نزدیك زمین در حركتند و با زمین فاصله ناچیزی دارند و نم یتوانند از آن بالاتر بروند، بلكه اشاره به وسیله فوق العاده سریع السیری است كه در آسمان به صورت تودهای فشرده از ابر به نظر میرسد.

غرشی همانند رعد و قدرت و شدتی هم چون صاعقه و برق دارد.

از حدیث ذكر شده می توان دریافت موضوع عقب گرد صنعتی در كار نیست، بلكه به عكس سخن از پیشرفت خارق العاده ای است كه به موازات آن باید تكامل در همه زمینه ها صورت گیرد.(8)

پس منظور از به كارگیری شمشیر كنایه از جنگ است؛ یعنی جنگ و خون ریزی جزء برنامه رسمی مهدی موعود است. ایشان مأمور است دین اسلام را عالمگیر كند، و جلوی بیدادگری را بگیرد، اگر چه با جنگ و توسل به شمشیر باشد، بر خلاف سیره و رویه پدران بزرگوارش كه چنین مأموریت حادی نداشتند و به پند و اندرز اكتفا میكردند.(9)

بنابر این منظور از قیام مهدی(عج) به سیف اتكا به قدرت نظامی است، همان گونه كه قلم كنایه از علم و فرهنگ است. ضرب المثل های زیادی در فرهنگهای مختلف در مورد شمشیر كه سمبل قدرت است، وارد شده است.(10)





پی نوشتها:

1 – حسن بن محمد ولی ارومیهای، مهدی موعود، ج 2، ص 221.

2 – ناصر مكارم شیرازی، حكومت جهانی مهدی (عج)، ص 274.

3 – همان، با تلخیص.

4 – نمل (16)آیه 1.

5 – محمد بن ابراهیم نعمانی، كتاب الغیبه، ص 234 و 243.

6 – همان، باب 15، ص 283 – 285؛ بحار الانوار، ج 52، ص 9 – 357.

7 – حسن بن محمد ولی ارومیهای، مهدی موعود (ترجمه ج 13 بحار)، ص 323.

8 – ناصر مكارم شیرازی، حكومت جهانی مهدی، ص 281، با تلخیص.

9 – ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص 316، با تلخیص.

10 – حسن بن محمد ولی، ارومیه ای، مهدی موعود، ج 2، ص 359.




طبقه بندی: شبهات،  امام عصر(عج الله)، 
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 16 اسفند 1391 توسط سفیر شیدایی