تبلیغات
مشکات اندیشه - نقش زنان در یارى حضرت ولی عصر(عج الله)‏

مشکات اندیشه
 

چرا بیشتر یاران حضرت مهدى(عج) مرد هستند و تنها عده محدودى زن در بین آنان حضور دارند؟ این عده كم، چه كارى می توانند انجام دهند؟!

گفتنى است در مواردى كه یارى كردن مربوط به حالت جنگ و قیام و جهاد باشد، طبیعى است كه مردان باید حضور فعالانه‏ ترى داشته باشند؛ چرا كه خداوند با توجه به ویژگیهاى جسمى و روحى زنان و مردان، وظایف و تكالیف را قرار می ‏دهد و ویژگی ‏ها و مشكلات جنگ، به گونه‏ اى است كه نه با جسم زن سازگارى دارد و نه با روح او همخوانى، لذا وظیفه جهاد از دوش آنان برداشته شده است، مگر در زمان ضرورت.

در روایتى هم كه به حضور سیزده زن اشاره شده بود، آمده كه آنان همان گونه كه همراه رسول خدا بودند فعالیت خواهند كرد. جالب این است كه این بانوان، از جمله كسانی ‏اند كه از دنیا رفته ‏اند و در زمان ظهور باز خواهند گشت و به فعالیت‏هایى چون مداواى مجروحان و سرپرستى بیماران خواهند پرداخت.

طبرى در دلائل الامامة از امام صادق«ع» نقل كرده كه كه این سیزده زن عبارت‏اند از: قنواء دختر رشید هجرى، ام ایمن، حبابه والیه، سمیه، زبیده ام خالد، ام سعید حنفیه، ام خالد جهنیه و... دلائل الامامة، ص 314..

بر این اساس یارى رساندن زنان به حضرت، تنها منحصر به جبهه جنگ و شهادت نیست، بلكه عرصه‏ هاى مختلفى چون عرصه فرهنگ، تربیت، اجتماع، و... را نیز در بر می ‏گیرد. حوزه‏ هایى كه در آنها میدان یارى براى زنان، حفظ كرامت زن باز است و قطعاً آنان در حكومت حضرت، می ‏توانند در این عرصه‏ ها نقش داشته باشند؛ به عنوان نمونه در زمان فعالیت دجال، عده‏ اى از زنان به یارى او می شتابند و او را تبلیغ می ‏كنند؛ اما در مقابل بانوان مسلمانى قرار دارند كه بر ضد دجال فعالیت دارند.

ابوسعید خدرى می ‏گوید: «هر جا دجال قصد می ‏كند به آنجا برود، زنى به نام لئیبه (طیتبه)، پیش از او خود را به آنجا می ‏رساند و می گوید دجال به سوى شما می ‏آید، از او دورى جویید و از عاقبت كارش برحذر باشید» كنزالعمال، ج 14، ص 602؛ فتن ابن حماء، ص 151.. (مهدویت2، رحیم كارگر)





طبقه بندی: شبهات، 
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 اسفند 1390 توسط سفیر شیدایی